Doporučujeme

Xplosive – už brzy dáme potvorám co proto

Redakce Plných her otestovala nedávno vydanou demoverzi české akční hry Xplosive. Ta si bere příklad především z klasického Dynablastera a staví hráče před řadu obtížných úrovní s jedinou, ale pořádně výbušnou zbraní v ruce...

XPLOSIVE
Autor: El Do Rado 1239
Vyjde: Q3/2004
homepage
Xplosive Malý, ale odvážný panáček, komplikované bludiště kvádrovitých stěn, řada krvelačných nepřátel a jediné, zato ale pořádně výbušné eso v rukávu. Takové je schéma jedné z nejklasičtějších akčních her vůbec, jež si premiéru odbyla na osmibitových počítačích jako Bomberman, následně pak na PC jako legendární Dynablaster z počátku 90. let minulého století a neméně oblíbený Atomic Bomberman z roku 1997. I Xplosive, chystaný projekt českého autora v Game Makeru, jenž vystupuje pod extravagantním jménem El Do Rado 1239, se bude držet linie načrtnuté zmíněnými klasikami. A volba je to rozhodně dobrá – o čemž svědčí jednak tisíce hodin strávené u jiných klonů téhož námětu, jednak dojmy z hratelné demoverze samotného Xplosive, která se redakci Plných her dostala nedávno do rukou.

Demoverze obsahuje dvě úrovně, celkově jich bude ale samozřejmě výrazně více. Taktéž zatím hra nabízí jen singleplayerový mód, což by ji ve finále mohlo limitovat – Xplosive snad se ale autor nakonec k přidání nějaké bitvy pro dva a více lidí odhodlá. Ať tak či onak, zbytek hry už se odvíjí v tradičním Dynablasterovském stylu. Každá úroveň má čtvercovou architekturu a je složena z volných prostor a dvou typů kostek – stálých a zničitelných. V tomto prostředí se krom hlavního hrdiny pohybuje ještě určitý počet nepřátel. A jak už to u počítačových potvor bývá, stačí jediný kontakt s nimi a nezbude, než úroveň opakovat.

Proti k destrukci svolným zdem a příšerkám může hráč využít služeb výbušných náloží. Mezerníkem položí pod sebe bombu, která po pár vteřinách vybuchne do čtyř směrů okolo sebe ničivým plamenem. To už se samozřejmě bomberman musí stihnout schovat za nejbližší roh – stát se obětí vlastního ohně není rozhodně příjemný zážitek. Xplosive Povede-li se do cesty dostat jinou živou bytost, pochopitelně vzplane též, zničené kostičky zase zvětší manévrovací prostor.

Cílem obou úrovní demoverze bylo prosté vyvraždění veškerého života. Zpočátku se jedná o úkol obtížný, neboť není možné položit více než jednu bombu najednou (hráči tak nemohou chystat oblíbené vidličky a smrtící pasti) a dosah jejího plamene je ke všemu minimální. Naštěstí ale autor nezapomněl na tradiční koření dynablasterovských bitev: power-upy. Bohužel, první dva levely nabídly zatím jen obligátní prodloužení plamene a možnost položit o bombu více – zda se tak objeví i lahůdky typu kopání bomb, zrychlená rozbuška, možnost časovaného odpálení, či třeba procházení zdmi a nezranitelnost, zůstává otázkou.

Hře velmi přidává již tradičně u El Do Rada 1239 velmi dobré audiovizuální zpracování. Xplosive To nijak nezakrývá, že neběží v nejvyšším rozlišení, ale pracuje s roztomile komiksově nakreslenými a tučně obtaženými sprity. Zároveň využívá jednoduchých animací, veselých barev a jejich výrazného kontrastu. A výsledkem je velice pěkný efekt při použití vlastně velmi jednoduchých prostředků. Stejně tak hudba se nesnaží ani o metalový nářez, ani o propracované melodie. Raději si stylově vyřvává ve stylu hracích automatů konce 80. let – a opět to funguje na jedničku.

Xplosive není titulem, jenž by si dělal naděje na kdovíjak vysoké postavení v účtování českých volně šířitelných akcí za rok 2004. Ovšem vysoká hratelnost a opět velmi chytře zvolený stylizace mu určují pozici v horní polovině pomyslného žebříčku a roli příjemné ukracovačky dlouhé chvíle v práci či kdekoliv jinde. A to samo o sobě není málo...


  • Vybrali jsme pro Vás