Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor se Shortem, mužem mnoha tváří

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:16
Již před nějakou dobou jsme vám přinesli rozhovor s Alešem Krátkým alias Shortem. Doba však postoupila a Short připravuje další, v pořadí již čtvrtý díl SubHuntera, a také zajímavý projekt CZ-One, rozhodli jsme se jej tedy vyzpovídat.

Sub Hunter 4Před časem jsme vám přinesli rozhovor s mladým a nadějným autorem českých freeware, tehdy jsem ani zdaleka netušila, co vše se skrývá za jménem Aleš Krátký. Nyní to tedy napravuji tímto dalším rozhovorem a zároveň se mu omlouvám.

Před nedávnem jsem dělala pro PH s tebou rozhovor, jako s Alešem Krátkým, nyní jsem se dozvěděla, že jsi jako Short šéfem Sgames a připravuješ akci CZ-ONE. Co mi k tomu můžeš říci?
No jak vidím, překvapil jsem tě, já jsem totiž muž mnoha tváří, jsem šéfem a zakladatelem Sgames, ale já si myslel, že to víš. Takže pojďme k jádru pudla. Programátorský team Sgames a server Paříme založili společnými silami jakousi komunitu, která nabízí hosting, ale nejenom to. Jde o "koalici", která sjednocuje více teamů pod jednu střechu a to pod střechu našeho webu . Každý z členů, který by měl u nás hosting, by programoval a vyvíjel jako doposud. V tomto směru by nebyl nikdo nijak omezován nebo dokonce řízen. Jedinou podmínkou je ke svému logu teamu připsat poznámku "Member of CZ-ONE". Tím se, jakmile někde vydá hru, proslavíte nejen vy, ale i ostatní členové CZ-ONE. Stejně tak platí i opačné pravidlo, jakmile někdo vydá hru, lidé, kteří si ji zahrají uvidí CZ-ONE a po návštěvě této adresy mohou shlédnout i vaše díla.

Tato vlastnost by ale sama o sobě měla pouze malý význam. Hlavním a zároveň důležitým aspektem je jednotnost našich teamových stránek. Celý trik spočívá v tom, že všechny stránky všech teamů budou volně přístupné (odkazem v menu) z jakéhokoliv místa na stránkách CZ-ONE . To znamená, že pokud někdo napíše www.cz-one.com a tam si vybere z členů například team SGAMES, zobrazí se mu stránky Sgames ve vlastním designu daného teamu (stránky teamu budou plně ve vaši správě) a pod menu daného teamu budou neustalé odkazy na ostatní teamy. Lidé mohou přeskakovat z jednoho teamu do druhého pouze jediným kliknutím a to z jakéhokoliv místa na serveru. Díky tomuto triku se vlastně sčítají návštěvnosti jednotlivých stránek, pokud team 1. má denně 100 lidí a team 2. jen 20 lidí denně, tak se lidé cestující z jednoho teamu do druhého dozví o vás, i kdyby na vás za normálních okolností jinak nikdy nenarazili. Tímto vám rapidně vzroste návštěvnost a samozřejmě i vaše popularita. Dále by bylo samozřejmostí, že na vašich vlastních stránkách můžete uvádět veškeré novinky, aktuality a příspěvky a ty se poté budou objevovat na úvodní straně serveru, tj. čím budete aktivnější při tvorbě stránek, tím více přitáhnete lidí. Pokud si myslíte, že je to vše, tak se mýlíte. Momentálně je domluveno s časopisem Level , že by na CD byla nová sekce CZ-ONE, kde by byly publikovány hry členů naší vývojářské komunity. A dále i jednu stránku v LEVELu, kde by každý měsíc bylo napsáno, kdo na čem dělá, informace a recenze vydaných her, popisy nebo rozhovory s teamy. To samé je domluveno i s časopisem GAMESTAR, na kterém máme taktéž každý měsíc informace o vývoji vašich her, recenze her které budou na CD, profily teamu a další. V budoucnu počítáme také s vyhlašováním programátorských turnajů ve stylu Becher Game pro členy naší komunity. Pokud by se chtěl někdo přidat, ať se ozve na na mail nebo na ICQ: 156972512.

Sub Hunter 4Teď jsi mne zavalil spoustou informací, takže pěkně po pořádku. Kde a jak vznikl tento nápad a na čí popud? 
Tento nápad vznikl v mé hlavince, když jsem uvažoval o tom, jak bych se prosadil ve světe po ukončeni školy (v úterý 3.6 maturuji) a s kámošem jsme jen tak něco kutili. Mne při tom napadlo, vzhledem k tomu, že jsem vývojář, že bych mohl udělat něco pro kolegy vývojáře, protože mám tak trošku dobré jméno, tak jsem dál sháněl a okukoval. Tak vznikl prostě nápad, že bych udělal CZ-One, prostě web, který by sdružoval vývojáře do nějakého společenství. 

Můžeš našim čtenářům prozradit, jestli je už na tuto výzvu nějaký ohlas?
Prozatím, jak to bývá u všech nových projektů, jsou ohlasy kladné, ale i záporné, což je docela pochopitelné. Ale pochlubím se, že prozatím (a to jsme ještě ani nespustili stránky), už máme 15 teamů, jsou to Z-soft, Tatko, LostHero, Softgames, Martin Pohl, 2K-soft, D-2, Freevision, Genetic games, SchTurM, Nooldsoft, sgames, Nov soft a Storm team.

Zůstaneš s těmito týmy ve spojení pouze přes Internet, nebo chystáš i nějaké společné setkání?
Asi takto, vzhledem k tomu, že České Hry momentálně chystají sraz, tak prozatím ne, protože chceme byt s Českými Hrami zadobře, ale časem určitě, možná ve spojení s právě výše jmenovanými.

No vidíš, na to jsem se tě chtěla také zeptat, vím totiž o tomto setkání Českých her v Uherském Hradišti ve dnech 4.-6.7. 2003 v Míru. Takže tato tvoje akce s tímto setkáním nemá nic společného?
Ale, kdeže, právě, že vůbec nic, jen se tam asi, i když naprosto neplánovaně, všichni slezeme, víš, takovou akci si nenechá nikdo jen tak ujít.

Sub Hunter 4Tak tam budeš jistě propagovat i vlastní akci, že?
Myslím si, že by to nebyl nejlepší nápad na akci "konkurence" České hry propagovat vlastní akci, abych ti ale řekl pravdu, občas jsme se s Českými Hrami na jejich fóru i porafali, ale to nebylo nic moc vážného. Nedomnívám se ale, že by to bylo zrovna fér. Jistě je to pochopitelné a navíc, CZ-One ještě nebude možná tak rozjetý, aby byl schopný pořádat vlastní akce, i když kdo ví, asi spíše uděláme nějakou společnou. 

Kolem tvorby českých freeware se dlouho nic nedělo a najednou tolik aktivity. Znamená to snad, že české freeware nabraly nový dech a začínají srovnávat krok se zahraniční tvorbou?
Popravdě řečeno, možná se to zdá, že je najednou tolik aktivity, asi to bude tím, že CZO nebylo zrovna nejlépe načasované, přišlo totiž hned po ČH a tím pádem tak může vznikat pocit, že je najednou moc aktivity. Ale abych řekl pravdu, já to dělám jen z lásky k vývojářům, protože jim chci pomoci v dnešní těžké době a když vidím ty nadějné projekty, které Češi dělají, tak mne prostě moc vadí, když se o to nikdo nezajímá, nebo i to, když česká hra "uvízne" jen v ČR a neprorazí do světa. Já osobně si myslím, že čeští vývojáři jsou jedni z nejlepších a to ať už profíci (Mafia, Vietcong atd.) nebo ti amatérští, protože ty hry, které dělají úplně zadarmo a z lásky k programování, jsou naprosto konkurenceschopné i někde v USA, kde se pak prodávají za hříšný peníz.

Velice zajímavá fakta, ale přejděme zpět k tobě. Dozvěděla jsem se, ty tajnůstkáři, že chystáš další, to jest čtvrtý díl své série Sub Hunter 4, co mi k tomu můžeš říci? Máš už k dispozici nějaký ten screenshot?
Ano, je to pravda, před tebou člověk nic neutají :-). No Sub Hunter 4 jsem dělal už dlouho, ale bohužel, jak jste si možná přečetli v Žurnálu, přišel jsem nešťastnou náhodou o kompletní zdrojový kód a tak jsem měl sto chutí toho nechat a přejít na eXtreme Race 2, ale členové teamu mě přemluvili, abych se pustil do 3D. Já zastávám ten názor, že 2D hry jsou prostě to nejzábavnější na světe, co kdy bylo vytvořeno v této oblasti a proto jsme se dohodli, že uděláme Sub Hunter 4 3D technologií, ale viděný z boku, čili vlastně 2D, něco jako Duke Mukem Manhattnam Project. No a pak screenů už je hodně, vývoj jde sice pomalu, protože zrovna maturuji, ale jde to lépe, než jsem sám očekával. 
Však už je na světe enginove demo, sice nic moc neukazuje, ale není to zas k zahození. Samozřejmě, že SH 4 budou asi tento rok dvě edice, jedna do Becher Game, kde bychom se rádi opět dobře umístili a druhá bude full s více levely. 

Sub Hunter 4V čem se bude SH 4 lišit od předcházejících dílů a na co nového se v něm mohou čtenáři těšit?
Jak jsem již řekl, bude hra dělána 3D technologii, bude tam míchaná renderovaná grafika s poměrně zajímavou tří vrstvovou kreslenou, dále hra bude obsahovat konečně hru pro dva hráče na jednom PC, snad i síťovou hru, ale to ještě nevím, potom novou technologií vytvořené umělé inteligence, kde budou nepřátelé docela chytří a ne jako kupa šrotu sto metrů pod mořem. Dále zde budou krásné světelné efekty, různorodá prostředí, souboje v noci, ve dne, v jeskyních, v podmořské základně a v neposlední řadě, jak je již klasikou, na konci hry nepřeberné množství statistik, ať už počet bublinek nebo vystřelených torpéd.
Lapidárně řečeno, prostě to bude nový super Sub Hunter.

To vypadá velice zajímavě, už se na SH 4 těším také, ale zmínil jsi se o svých spolupracovnících, což znamená, že pracuješ v kolektivu. Kdo to jsou a jak se jmenují tito šťastlivci?
Prozatím to jsou jen dva grafici, s kterými jsem vyhrál 3. místo na BG02, takže už zůstali se mnou, teď jsme opravdu dobrý kolektiv a v podstatě tam není nikdo šéfem. Jmenují se Michal Voják a Martin Henych a oba jsou z Prahy.

Takže dovol, abych ti na závěr našeho rozhovoru popřála jménem svým i za čtenáře BW hodně úspěchů při maturitě, budeme ti všichni držet palce. Co vzkážeš na konec našim čtenářům?
Že moc a moc děkuji! Přeje mně už i tak tolik lidí, že to prostě musím zvládnout, i kdyby měl čert na koštěti jezdit, ale přiznám se, bojím se, bojím, moc se bojím a hlavně mám už teď trému! A co bych vzkázal čtenářům PH ? No jedině to, ať se jim líbí pořád PH jako doposud a ať se jim stejně dobře daří a hlavně, ať jsou všichni v pohodě a ať je nic netrápí.

Děkuji ti jménem všech čtenářů za rozhovor.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.